POLA siūlymai dėl Sveikatos sistemos, Sveikatos draudimo įstatymų pakeitimo projektų

POLA, susipažinusi su parengtais Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 ir Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 pakeitimo projektais, išsiuntė raštą su siūlymais. Paprašėme įtraukti POLA į šių teisės aktų procesų oficialaus derinimo procesą.

Pažymėdami, kad Vyriausybės siekis užtikrinti, kad Valstybės laiduojama asmens sveikatos priežiūra būtų teikiama nemokamai, pacientams yra labai svarbus, visgi, manome, kad būtina sutarti ir aiškiai apibrėžti, kas įeina į šią sąvoką, skiriant pakankamai laiko diskusijoms su visomis suinteresuotomis pusėmis, t. y. pacientų, medikų ir ASPĮ atstovaujančiomis organizacijomis.

Pritardami Aiškinamajame rašte pateiktam argumentui, kad Lietuvos gyventojų finansinė apsauga nuo išlaidų sveikatai yra nepakankama, pateikiant duomenis, pagrindžiančius, kad Lietuvos rodikliai tarp panašaus išsivystymo šalių yra vieni blogiausių, išreiškėme nuomonę, kad būtina detalesnė pacientų išlaidų, patiriamų iš jų kišenės, analizė bei jos pristatymas.

Pateikėme šiais metais POLA atliktos ir 2025-04-08 Sveikatos apsaugos ministerijoje vykusios spaudos konferencijos metu pristatytos POLA bendruomenės narių apklausos duomenis. Net 35 proc. asmenų, gaudami paslaugas valstybinėje įstaigoje, patyrė išlaidų specialistų konsultacijoms, ir net 52 proc. – tyrimams. Privačiose gydymo įstaigose už konsultacijas mokėjo 82 proc. pacientų, už tyrimus – 75 proc. Atkreipiame dėmesį, kad apklausos metu nesiteiravome, ar išlaidos valstybinėse įstaigose susidarė dėl oficialių mokėjimų, ar ne.

Pažymėjome, kad būtina įvertinti, kad vienas iš apklausos esminių pastebėjimų yra sveikatos paslaugų kokybės aspektų prioritetizavimas. Tai yra, pacientams gaunant sveikatos priežiūros paslaugas būtent paslaugų kokybė (paslaugų veiksmingumas, tinkamumas tęstinumas, saugumas) yra svarbiausias aspektas, kurį kaip prioritetą nurodo daugiau kaip dvigubai daugiau asmenų (t. . 52 proc.) nei prioritetu įvardinančių paslaugų prieinamumą (trumpas laukimo laikas, kaina, platus paslaugų spektras) (ką kaip prioritetą renkasi 23 proc.).

Išreiškėme nesutikimą, kad siekiant aiškesnio reglamentavimo ir paprastesnės kontrolės, būtų atsisakoma sveikatos priežiūros paslaugų kokybės. Manome, kad būtina išlaikyti įstatymuose įtvirtintą pacientų teisę rinktis sveikatos priežiūros įstaigą, specialistą, bei galimybę naudotis personalizuota medicina, kas apima ne tik vaistus, bet ir medicinos pagalbos priemones bei sveikatos priežiūros paslaugas. Manome, kad būtina ir toliau užtikrinti galimybę pacientams savo iniciatyva ir gydančiojo gydytojo rekomendavimu pasirinkti brangesnius vaistus ar medicinos pagalbos priemones, negu Lietuvos Respublikoje yra taikomi pagal nustatytas metodikas, apmokant gydytojo skiriamų ir apdraustojo pasirenkamų vaistų ar medicinos pagalbos priemonių kainų skirtumą. Atkreipėme dėmesį, kad metodikos dažnai būna patvirtintos prieš keletą ar keliolika metų, jų atnaujinimas vėluoja, o VLK įkainiai ne visuomet padengia sąnaudas, tuo tarpu pacientams reikia kokybiškos pagalbos čia ir dabar.
Laukiame kvietimo diskusijai ir tikime, kad pacientams, siekiantiems paslaugą gauti laiku ir tinkamos kokybės, neteks patirti dar didesnių išlaidų, mokant nebe priemoką, o pilną paslaugos kainą.

Visą raštą kviečiame skaityti čia.

2025-04-14