Seime diskutuota apie reabilitacijos paslaugų teikimo reformą, pristatyta POLA vykdyta pacientų apklausa apie reabilitacijos paslaugas
Gegužės 30 d. POLA prezidentas Gediminas Žižys ir direktorė Neringa Čiakienė dalyvavo Seime vykusioje spaudos konferencijoje „Reabilitacijos sistemos reforma: ar kas pagalvojo apie pacientą?“, kurią inicijavo Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė. Spaudos konferencijoje taip pat dalyvavo Sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinės ligonių kasos, Nacionalinės sanatorijų ir reabilitacijos įstaigų asociacijos, Lietuvos kurortų asociacijos atstovai.
Konferenciją moderavusi Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė pažymėjo, kad tai, kas vyksta planuojant sveikatos priežiūros įstaigų tinklo reformą, netenkina pirmiausia pacientų, taip pat ir šeimos gydytojų, reabilitologų bei didžiųjų reabilitacijos paslaugas teikiančių įstaigų personalo. Pasak Seimo narės, pirmiausia neramina tai, kad numatytas monoprofilinių įstaigų inkorporavimas į daugiaprofilines paslaugas teikiančių istaigų struktūrą – tokie planai kelia abejonių ir paslaugas teikiančių įstaigų darbuotojams.
POLA vadovai pristatė gegužę asociacijos vykdytos pacientų apklausos “Reabilitacija: galimybės ir paslaugų kokybė” rezultatus. G. Žižys pabrėžė, kad planuojamos vykdyti sveikatos priežiūros įstaigų reformos kontekste gauti pacientų apklausos duomenys išties kelia susirūpinimą. Tyrimas parodė, kad pacientai mažai žino apie reabilitacijos paslaugų skyrimo tvarką, jiems gydymo įstaigose nėra deramai informuojama apie reabilitacijos galimybes ir skyrimo kriterijus, kad gautų reabilitaciją, pacientams tenka tiesiog kvosti, ieškotis, prašyti informacijos patiems. Pasak G. Žižio, žinome realių situacijų apie nesutvarkytus reabilitacijos skyrimo algoritmus, kada pvz., po radikalios prostatos vėžio operacijos medicininė reabilitacija paskiriama po 3 dienų, o pacientams dar tebėra pajungti kateteriai ir apie jokias procedūras negali būti kalbos. Kita problema, pasak G. Žižio, yra ta, kad pacientai nukreipiami tik į tam tikras reabilitacijos įstaigas, o realiai turėtų būti leidžiama rinktis, kur norėtų gauti reabilitacijos paslaugas. Be to, onkologiniams pacientams reikalinga parengti aprašus, kurios konkrečios reabilitacijos įstaigos teikia jiems efektyviausias paslaugas ar procedūras, taip pat dauguma pažymi, kad onkologiniams pacientams reikalingi “žalieji koridoriai” reabilitacijos paslaugoms gauti.
POLA direktorė N. Čiakienė detaliau pristatė apklausos rezultatus, pažymėdama, kad didžioji dalis pacientų, kurie yra naudojęsi reabilitacijos paslaugomis, pasisako už stacionarinę reabilitaciją, nes, jų nuomone, stacionarinė reabilitacija yra gerokai efektyvesnė už ambulatorinę. Susirūpinimą kelia, kad beveik dešimtadalis iš ambulatorinę reabilitaciją gavusių asmenų nurodė, kad ji buvo neefektyvi , be to, tarp ambulatorinę reabiltaciją gavusių asmenų, tų pacientų dalis, kuriems reabilitacija ne padėjo, o pakenkė, buvo kelis kartis didesnė nei stacionarinės reabilitacijos atveju. Pasak POLA direktorės, absoliuti dauguma reabilitacijos patirtį turinčių pacientų, jei rinktųsi pakartotinai, pageidautų stacionarinės reabilitacijos (95 proc. buvusių stacionarinėje reabilitacijoje ir 82 proc. buvusių ambulatorinėje reabilitacijoje). N. Čiakienė pristatė ir realias pacientų istorijas apie nesuderintą ambulatorinės reabilitacijos paslaugų teikimo tvarką, kada nesuderinti procedūrų tvarkaraščiai apsunkina pacientus, kai tenka laukti tarp rytinių ir popietinių procedūrų ir pan. Pasak N. Čiakienės, pažymėtina, kad kalbant apie nuo šių metų įsigaliojusią asmeninio asistento pagalbos paslaugą neįgaliesiems – apklausa parodė, kad tik 1 iš 14 pacientų, kuriems buvo reikalinga asmeninio asistento paslauga reabilitacijoje, tokią pagalbą gavo. Tad matome, kad planuose ir įgyvendinime yra didelis atotrūkis. SAM ir VLK rūpinasi planavimu, tuo tarpu įgyvendinimas tenka gydymo įstaigų vadovams, kurie yra skirtingų kompetencijų, nevienodos motyvacijos ir pajėgumų rasti tinkamus kvalifikuotus specialistus teikti ambulatorinę reabilitaciją. Pažymėtina, kad specializuotos reabilitacijos įstaigos yra gerai veikiančios, pacientai jomis patenkinti. N. Čiakienė akcentavo, kad siekiant kokybiško rezultato sveikatos priežiūros sistemoje, būtinas bendradarbiavimas ir su pacientų organizacijomis bei išreiškė viltį, kad pacientų organizacijų atstovai bus įtraukti į medicininės reabilitacijos atnaujinimo tvarkos rengimą. “Bendrakūra atneša geriausius rezultatus, kada kartu susėdame ir ieškome bendrų sprendimų,” – kalbėjo N. Čiakienė.
Visa POLA atlikta apklausa apie medicininę reabilitaciją – šioje nuorodoje, pranešimas spaudai – šioje nuorodoje.