POLA PROGRAMĖLĖ
Gauti POLA kortelę
POLA PROGRAMĖLĖ

Tiesa, kurios nenorime girdėti apie pacientų patirtis

„Jums rūpi žmogus, jūs pats, jūsų artimieji, o kai ryte ateinate į darbą, svarbiausi žmonės yra tik du: jūsų darbuotojas ir pacientas,“ – tokia teze, kreipiantis į vadovus, šiandien prasidėjo pirmoji metinė medicinos įstaigų vadovų konferencija „Pacientas, darbuotojas ir sistema. Sprendimai evoliucijos link“

7 iš 10 pacientų greta suteikiamų paslaugų kainos ir kokybės santykio labiausiai vertina potyrį su gydytoju. Pasiūlymus, ką daryti, kad jis būtų kuo geresnis, konferencijoje teikė net dešimt pranešėjų, tarp kurių ir POLA prezidentas Šarūnas Narbutas.

Gydytojai dažnai galvoja, kad atlikus darbą kokybiškai, pacientai liks patenkinti. Visgi pastarieji mato ne tik gydytojo pastangas, bet ir pasibaigusį tualetinį popierių ar neužsidarančias dušo duris. Tai svarbu ne mažiau, negu gydytojo kompetencija, nes pacientas renkasi ten, kur jam geriau.

50 proc. pacientų pakeičia gydymo įstaigą, jeigu jų netenkina aptarnavimas. Šiandien pacientas gydytoją ar įstaigą renkasi tardamasis su giminaičiais, draugais arba perskaitęs socialiniuose tinkluose esančias rekomendacijas. Šiuolaikinis pacientas yra aktyvus ir išprusęs, reikalauja dalyvauti gydymo procese ir gauti visą informaciją apie jo eigą.

LSMU Doc. Dr. Kęstutis Skauminas pasidalijo patirtimi, kai Anglijoje registratorė pacientui sudainavo „su gimimo diena“ po to, kai jis nurodė savo gimimo datą: „Tai išgirdęs aš paklausiau savęs, kas turėtų nutikti pas mus, kad pamatytume tokį medicinos personalo požiūrį į pagalbos besikreipiantį žmogų?“.

Gydytojai mokomi profesinių žinių, tačiau išmokti empatijos turi savarankiškai. Medikai į atėjusį pacientą dažnai žiūri kaip į gydymo objektą, bet ne į sergantį žmogų, kuriam reikia pagalbos ar pokalbio.

Neringa Romanovskaja, aukščiausio lygio vadovų koučerė, pabrėžė, kad onkologiniai pacientai, dėl dažno lankymosi poliklinikoje ar ligoninėje, jaučiasi tartum darbuotojai. Bet tai nėra jų natūrali erdvė. Staiga jie atsiduria svetimoje aplinkoje, o gydytojams atrodo, kad pacientai dabar turi žinoti visas įstaigos taisykles ir procedūras.

„Grįžkim į 2006 metus. Šią savaitę prieš trylika metų išgirdau diagnozę. Tada turėjau personalizuotą gydymą, nors viskas sukosi ne apie mane, o apie gydytojus. Nuo to laiko praėjo daug metų, medicinos sistemoje įvyko teigiamų pokyčių, bet vis dar yra dalykų, apie kurios turime kalbėti ir pabandyti pažiūrėti iš paciento pusės“, – sakė POLA prezidentas Šarūnas Narbutas.

Trečdalis onkologinių pacientų radiologinių ir genetinių tyrimų yra priversti laukti ilgiau, negu mėnesį laiko, nors valstybė turėtų suteikti galimybę juos gauti greičiau. Gydant onkologinę ligą laikas yra labai svarbus. Lietuvoje turime kompetentingus gydytojus, tačiau tyrimų eilės, priemokos už juos, „vokeliai“ ir empatija vis dar yra tie aspektai, apie kuriuos per mažai diskutuojama.

„JAV miestelių centre projektuoja ligonines, kuriose kovojama ne prieš ligas, o už sveikatą. Tokia lokacija itin patogi pacientui. Žinote, galima ilgai stovėti po kriokliu ir stebėti krentančius žmones, spėliojant, kodėl jie vis griūva arba galima užlipti ir pažiūrėti. Lygiai taip pat ir su sergančiais: galime pasyviai reaguoti arba imtis priemonių. Tokia būtų mūsų vizija,“ – cituodamas Š. Narbuto žodžius sakė Doc. Dr. K. Skauminas.

POLA PROGRAMĖLĖ