POLA pozicija dėl Labdaros ir paramos įstatymo pakeitimo projekto

POLA išsiuntė raštą, kuriuo išreiškė nepritarimą 2025 m. kovo 31 d. Vyriausybės išvadai dėl Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 7 straipsnio 1-1 dalies pakeitimo įstatymo projekto, pateikė susijusius argumentus ir paprašė atidėti šių pakeitimų svarstymą, sudarant sąlygas išsamiai diskusijai su visomis įstatymo suinteresuotomis šalimis, įtraukanti nevyriausybines organizacijas, įskaitant POLA, aptariant šį klausimą bei iš naujo įvertinant pakeitimų poveikį nevyriausybinių organizacijų veiklai bei ilgalaikiam finansiniam tvarumui.

Visų pirma, manome, jog Pakeitimais neturėtų būti kuriamas reguliavimas, kuomet biudžetinės įstaigos, šiuo atveju – valstybė, konkuruoja su nevyriausybinėmis organizacijomis. Šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas dėl 1,2 proc. gyventojų paramos mokesčio (GPM) skyrimo yra proporcingas ir atliepiantis visuomenės interesus. 1,2 proc. GPM parama yra ypač svarbi nevyriausybinių organizacijų egzistavimui ir ji suteikia galimybę idėjininkams vykdyti visuomenei didelę pridėtinę veiklą kuriančias veiklas. Pažymėtina, kad valstybė pripažįsta ir skatina nevyriausybinių organizacijų sukuriamą naudą ir vertę, vis dėlto pati veiksmingų instrumentų ir lėšų tokios veiklos skatinimui neturi ir/ar neranda. Kiekvienas metais projektinis finansavimas mažėja, o didelė dalis nevyriausybinių organizacijų projektinių lėšų konkursuose nelaimi.

Antra, nevyriausybinių organizacijų veikla yra pagrįsta nepriklausomu ir skaidriu finansavimu. Pritraukti 1,2 proc. GPM paramą yra vienas iš nevyriausybinių organizacijų veiklos ir jos rezultatų vertinimo rodiklių. Pakeitimais siūloma grįžti prie ydingos praktikos, kuomet dėl efektyvios vadybos trūkumo biudžetinėms įstaigoms (mokykloms) prašoma skirti 1,2 proc. GPM paramą, siekiant padengti valstybės ir savivaldybės finansavimo trūkumus. Biudžetinės įstaigos jau dabar finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų, todėl jų papildomas finansavimas iš GPM paramos iškreiptų paramos paskirstymo sistemą, bei sumažintų paramą nevyriausybinėms organizacijoms.

Papildomai atkreipėme dėmesį, kad 1,2 proc. GPM paramos iniciatyva buvo sukurta nevyriausybinių organizacijų finansavimui, remiantis kitų Europos valstybių pavyzdžiu. Europos valstybėse yra taikoma dažna praktika, kuomet paramą iš pajamų mokesčio dalies gali gauti tik nevyriausybinės organizacijos, tačiau ne valstybės ar savivaldybių išlaikomos įstaigos. Pažymėtina ir tai, kad Valstybės kontrolė paramos skyrimą biudžetinėms įstaigoms yra įvertinusi kaip ydingą praktiką.

Visą raštą kviečiame skaityti čia.

2025-04-10